Jachtbouw Reparaties
Illustration

Over ons

“De boten van Vial varen overal”

Al meer dan 75 jaar…

2015 was een jubileumjaar voor Jachtwerf Vial. Jachtwerf Vial bestond in dat jaar 75 jaar en dat hebben we uiteraard gevierd. Een stukje unieke oude ambacht dat je op niet veel plekken meer vindt.

 

Hoe het ooit begon…

Ter voorbereiding op het jubileumfeest zijn de archieven van de jachtwerf geraadpleegd. Daaruit bleek dat de werf eigenlijk al langer bestaat dan 75 jaar. Het moet eigenlijk al rond 1932 geweest zijn dat Carel Vial SR begon met het bouwen van kleine BM’s op een zolder. Deze BM’s werden gewild, omdat Carel SR zelf ook goed kon zeilen en met zijn eigen boot hoog in de uitslagen stond. Hij heeft in die tijd ook nog een compagnon gehad, maar die samenwerking verliep niet echt goed en heeft derhalve ook niet lang geduurd. Pas in 1940 heeft Carel SR zich officieel geregistreerd onder de naam Jachtwerf Vial. De reden hiertoe was dat Carel SR wilde trouwen en zijn schoonouders verlangde dat hij zijn ondernemerschap ging formaliseren.

Ook moet het rond die tijd geweest zijn dat Carel SR de huidige locatie van Jachtwerf Vial betrok, namelijk aan de Philips Willemstraat, een klein zijstraatje van de Straatweg. Als je langsrijdt verwacht je nooit dat er achter die poorten een jachtwerf zit. Voorheen zat er een slachterij op die locatie.

Je kan je voorstellen dat het rondom de oorlog geen florisante tijd was als ondernemer. Ook voor Carel SR niet. Wie wil er nou een boot in oorlogstijd? Hij was creatief en ondernemend en heeft in die jaren allerlei houtwerk afgeleverd, bijvoorbeeld honderden houten kruiwagens na het bombardement, maar ook houten speelgoed, hockeysticks en sjoelbakken.  

Rond de jaren ’50 trok de botenmarkt weer aan omdat in die tijd nieuwe boten werden toegelaten tot de Olympische spelen. Carel SR verkocht o.a. in 1 jaar 24 finn-jollen. In deze periode is hij ook gaan expirimenteren met polyester. Dat heeft hij later afgezworen omdat alle polyester boten binnen een jaar terug kwamen, compleet uit elkaar gevallen. Hij hield het voortaan bij hout.

Een leuke anekdote is dat er rond 1958 in een Amerikaans tijdschrift een artikel stond (geschreven door een vriend) dat Jachtwerf Vial de enige leverancier zou zijn van boten, die meedoen aan de Olympische Spelen. Uiteraard was dit volledig uit de duim gezogen. Het zorgde wel voor gigantisch veel orders, met name in Amerika. Jachtwerf Vial groeide uit tot een groot bedrijf met meer dan 20 personeelsleden. Op het moment dat de importheffingen werden ingesteld, namen de orders en de grootte van de jachtwerf weer af.

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en de zoon van Carel SR, Carel JR wilde ook in de bootjes. Naar school gaan, was niet zijn ding. Halverwege de jaren zestig kwam hij bij Jachtwerf Vial werken en in 1973 werd hij officieel compagnon.

Er zijn veel boten gebouwd door de jachtwerf en vandaar ook de welbekende slogan: ‘de boten van Vial varen overal’.  Denk aan alle pluizen, vrijheidjes, BM’s, jollen, en ijszeilers, die onze deuren verlaten hebben. Maar later ook diverse vletten en sloepen.

Een belangrijk jaar voor de zaak was 1997, de oplevering van het nieuwe pand. Voor die tijd stonden er enkel wat loodsen met een poort. Een houten poort met groene letters erboven, de binnenplaats en de krakkemikkige loodsen daaromheen. Dat kon niet meer in die tijd en eigenhandig is er een nieuw gebouw neergezet, waar we nu nog steeds heel veel plezier aan beleven.

In 2001 kwam de opdracht een regenboog te bouwen voor de koninklijke familie. Een superproject, en letterlijk een bekroning op het werk. Niet langer daarna gebeurde het onvoorstelbare. Door het ontwikkelen van een supersnelle rompvorm en met hulp van deze en genen, werd een serie van 12 regenbogen gebouwd. Ambachtswerk, maar dan aan de lopende band. Het geheim van de ‘jachtbouwer’ is nooit bekend gemaakt, waardoor nog steeds blijkt dat de bogen van Vial, de snelste zijn.

Carel SR is in 1989 uitgetreden als compagnon. Carel JR en zijn echtgenoot Monica runde voortaan de zaak met z’n tweetjes. Nog geen 10 jaar later is Jip Noordermeer bij Carel JR gaan werken. Begonnen als stagiaire en daarna direct in vaste dienst. Jip is getrouwd met Barbara, de dochter van Carel JR en Monica. In 2010 is Carel JR overleden en hebben Jip en Monica de zaak voortgezet.

Daarnaast vinden er achter die groene deuren aan de Philips Willemstraat (of op locatie) nog steeds mooie projecten plaats. De bouw van een regenboog, de restauratie van bijzondere vaartuigen, stalling van tientallen sloepen en vletten, met het nodige onderhoud. Maar ook luxe betimmeringen op grote en kleine jachten, winkelpanden en woningen, net als de fabricage van bijzondere meubels worden met plezier gemaakt. Het blijft verrassend dat er een hele boom met grote dikke planken binnenkomt en later in zo’n mooi product de poort weer verlaat.

 

 

 

 

 

 

 

 


Vial
Illustration

Sinds 1932

Jachtwerf Vial is al sinds 1932 gevestigd in Rotterdam.

Illustration

meer dan 600 schepen

Al meer dan 600 zeilwedstrijdschepen, overnaadse sloepen, vletten en roei-jollen gebouwd.

Illustration

Successen

Met de schepen zijn meer dan 50 Nederlandse en internationale kampioenschappen behaald.